Financieringsvormen binnen BONT

Jeugdwet

De Jeugdwet is een van de manieren waarop de zorg bij BONT gefinancierd kan worden. De Jeugdwet is er voor de jongeren tot 18 jaar (dit wil niet zeggen dat voor jongeren onder de 18 jaar geen indicatie mogelijk is vanuit de WLZ). De Jeugdwet indicatie wordt afgegeven vanuit de gemeente, om een indicatie aan te vragen dien je jezelf te melden bij het wijkteam. Binnen Rotterdam gaat dit via de vraagwijzer.

Wet langdurige zorg (WLZ)

Met een WLZ indicatie kan je ook meedoen aan de begeleidingsmomenten van BONT. De Wet Langdurige Zorg is er voor mensen die blijvend 24-uurs zorg nodig hebben of permanent toezicht nodig hebben. Een indicatie voor de WLZ vraag je aan bij het CIZ .

PGB

Heb je een zorgindicatie, vanuit de jeugdwet of vanuit de WLZ, dan kun je kiezen voor een PGB. Een PGB is een persoonsgebonden budget waarmee u zorg bij verschillende zorgaanbieders kunt inkopen. Bij BONT hebben de meeste jongeren een PGB, omdat zij het belangrijk vinden dat zij de zorg flexibel kunnen inkopen.

Zorg in Natura (ZIN)

Als je geen PGB wil, maar wel een zorgindicatie hebt, dan heb je Zorg In Natura (ZIN). Je kan dan voor de zorg bij een van de aanbestede zorgpartijen terecht. BONT is niet aanbesteed en is het dus ook niet mogelijk om via Zorg In Natura mee te doen aan de begeleidingsmomenten van BONT.

ZIN - onderaannemerschap

BONT beschikt over meerdere contracten met grotere zorgaanbieders (ASVZ, Pameijer & Middin), hierdoor is het mogelijk de Zorg in Natura indicatie van de jongere uit te besteden aan BONT.

Let wel op: niet alle casussen kunnen op deze manier gerealiseerd worden. Er is voor deze financieringsvorm toestemming nodig tussen alle partijen.

Eigen bijdrage

De begeleiding van BONT wordt betaald via een zorgindicatie. Echter doen we met BONT ook heel veel activiteiten, die niet vanuit de zorgindicatie betaald kunnen worden. Deze activiteiten worden gefinancierd vanuit sponsoring en de eigen bijdrage. De eigen bijdrage dient jaarlijks door ouder/verzorger betaald te worden.