oude foto.jpg

Het ontstaan van BONT

Op 17 december 2009 is Stichting BONT officieel opgericht. Echter begon het BONT verhaal van Floor, de oprichter, al twee jaar eerder. Eind 2007 werd Floor benaderd de ouders van vier meiden tussen de 15 en 17 jaar met een verstandelijke beperking. Zij zouden hun meiden zo gunnen om ‘gewoon iets leuks’ te kunnen gaan doen met leeftijdsgenoten; er was immers geen passende naschoolse opvang voor hen, maar wel een ‘opvang vraagstuk’.
Aangezien geen uitdaging te groot was voor Floor, die op dat moment Ontwikkelingspsychologie studeerde in Rotterdam aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, zei zij volmondig “Ja”. Floor nam de meiden vanaf dat moment ieder woensdagmiddag mee op pad. De MeidenClub (zo had de groep meiden zichzelf immers genoemd) ondernam met veel plezier allerlei verschillende activiteiten. Omdat 4 jongeren in haar eentje toch wel wat zot was, vroeg Floor een medestudent om haar te helpen bij de begeleiding en zo waren zij al snel met zijn zessen.

Dit ging 2 jaar zo door; de meiden en studenten trokken met elkaar op alsof het de gewoonste zaak van de wereld was. De meiden leerden van de studenten en maakten dingen mee die iedere puber wel eens meemaakt, maar die niet gebruikelijk zijn voor jongeren met een verstandelijke beperking. Tegelijkertijd was het voor Floor en haar medestudent een fantastische kans om een unieke ervaring op te doen en zich, naast hun zeer theoretische studie, op een hele andere manier in te zetten voor een ander.

Medio 2009 kwam de vraag van meer ouders of ook hun kind deel zou kunnen nemen aan iets zoals de “MeidenClub”; een plek die speciaal voor hun jongeren was, zodat zij ondanks hun beperking mee konden doen met de gewone dingen van een puberleven en zo aan hun life-skills te werken. Hierdoor ontstond het idee om dit voor meer jongeren mogelijk te gaan maken. Alles werd uitgezocht en vastgelegd, er werden studenten geworven, gesprekken gevoerd met notarissen en zorgkantoren…En eind 2009 was het dan zover: Stichting BONT was opgericht.

In de jaren die volgde groeide BONT gestaag. Steeds meer jongeren werden aangemeld, het rooster werd uitgebreider, er werden awards gewonnen en BONT kreeg een eigen ruimte. De eerste ruimte was in Rotterdam Zuid, middenin het ZuiderPark. Daarna werd er verhuisd naar de kantineruimte van VSO de Hoge Brug, maar BONT wilde meer. BONT verlangde naar een eigen plek waar zij ten alle tijden gebruik van konden maken en haar jongeren meer kon bieden. Dit gebeurde dan ook. Half 2015 werd er gevochten voor een eigen plek; een eigen clubhuis, waar beleeft, gelogeerd en gewerkt kon worden. Dit Clubhuis, aan de Frits Ruysstraat 20a, was het eerste echte eigen pand van Stichting BONT. Na een heftige verbouwing opende het pand stilletjes eind 2015 om vervolgens groots geopend te worden op 16 maart 2016 door Hugo de Jonge (toen: wethouder zorg gemeente Rotterdam).

Sinds de opening van het eerste pand weten steeds meer mensen BONT te vinden. Zo groeide BONT in de afgelopen jaren uit van een gezellige activiteit op woensdagmiddag met groepje van 4 meiden naar een stichting met verschillende locaties, die 24 uur per dag geopend is en elk moment van de dag bezig om haar ongeveer 150 jongeren verder te brengen in het leven.

BONT is altijd bezig met nieuwe ideeën en projecten om de stichting weer een stapje verder te brengen. Meer weten? Neem dan een kijkje bij onze lopende projecten!